fotografia

Spis teatralnej materii

2020-02-16

Zastanawialiście się kiedyś nad tym, ile kostiumów, rekwizytów, elementów scenografii, sprzętu oświetleniowego, nagłośnieniowego i video, jest potrzebne, żeby zrealizować przedstawienie? Ilu ludzi pracuje w kulisach, żeby mogło się ono odbyć? Jeśli nie, to teraz macie doskonałą okazję, żeby się o tym przekonać. Prezentujemy listę elementów, dzięki którym został wykreowany świat Elsynoru w spektaklu „Hamlet” w reżyserii Bartosza Szydłowskiego.  

Premiera spektaklu odbyła się 9 listopada 2019 r., na Dużej Scenie Teatru im. J. Słowackiego.

Autorką scenografii i kostiumów była Małgorzata Szydłowska.

Montaż scenografii – 10 h

Czas demontażu – 6 h

Kostiumy:

 

Hamlet – Marcin Kalisz

Płaszcz (kolor morski)

Trencz czarny

Spodnie czarne, atłasowe

Spodnie czarne

Buty czasne zamszowe

Buty popielate

Skarpety czarne

Podkoszulek z długim rękawem

Szelki

Slipy czarne

Kryza czarna

 

Ofelia – Agnieszka Judycka

Marynarka czarna z tiulem srebrnym

Kozaki złoto-czarne

Kozaki zielone-aksamit

Welon czarny z perełkami

Kryza niebieska z piór

Sukienka długa czarna ze skórek

Marynarka granatowo-czarna

Bielizna cielista

Rajstopy cieliste

Stopki cieliste

Kombinezon – krótkie spodenki

Nogawki spodni

 

Gertruda – Hanna Bieluszko

Pelerynka czarna

Bluzka koronkowa czarna

Spódnica czarna

Sukienka granatowo-czarna

Płaszcz z koronko z dużym kapturem

Futerko czarne

Kombinezon koronkowy, czarny

Kozaki czarne

Spódnica fioletowa z perełkami

Żakiet fioletowy z perełkami

Gorset brązowy z czarną wstawką

Rajstopy czarne

Okulary białe

Torebka czarna

 

Klaudiusz – Wojciech Skibiński

Spodnie czarne

Marynarka fioletowa

Krawat fioletowy

Koszula fioletowa

Frak skórzany, czarny

Spodnie skórzane, czarne

Kamizelka skórzana, czarna

Piżama panterka, góra

Bokserki czarno-czerwone

Szlafrok fioletowy

Buty zamszowe

Skapetki czarne

 

Duch ojca Hamleta – Tytus Grochal

Spodnie czarne

Koszula niebieska

Kamizelka czarna, skórzana

Kombinezon fioletowy

Kryza biała Kapelusz kowbojski

Pas kowbojski

Buty czarne, kalosze

Skarpetki czarne

 

Kamerzysta

Koszula czarna

Spodnie czarne

Komża biała

 

Rocencranz – Mateusz Janicki

Marynarka indygo

Spodnie z lampasami

Pasek czarny

Krawat czarny

Krawat fioletowy

Kurtka czarna

Sztyblety czarne

Kominiarka czarna

Koszula

 

Guildestern – Dominik Stroka

Garnitur niebieski – marynarka, spodnie

Krawat niebieski

Pasek czarny

Spodnie czarne z łańcuszkami

Kurtka czarna

 Sztyblety popielate

Kominiarka czarna

Koszula

 

Laertes – Tomasz Augustynowicz

Marynarka fioletowa (żakard)

Spodnie fioletowe (żakard)

Pasek czarny

Koszula bordo na koloratkę

Buty brąz

Płaszcz czarny z kapturem

Spodnie czarne (imitacja skóry)

Koszula czarna na koloratkę

Sztyblety czarne

Skarpety czarne

Skarpety jasne

 

Poloniusz – Tomasz Międzik

Sutanna

Spodnie czarne

Pasek czarny

Buty bordo

Peleryna długa z rękawami bordo

Skarpety czarne

 

Horacy – Krzysztof Piątkowski

Marynarka granatowa (aksamit)

Kurtka w kwiaty

Spodnie czarne

Spodnie czarne z łańcuszkiem

Koszula czarna

Buty czarne sznurowane

Buty czarne, wizytowe

Skarpety czarne

 

Grabarz – Jerzy Światłoń

Garnitur niebieski – marynarka, spodnie

Krawat niebieski

Pasek czarny

Podkoszulek czarny

Koszula niebieska

Kombinezon fioletowy

Kurtka czarna

Spodnie czarna

Spódnica biała z tiulu

Buty niebiesko-zielone

Skarpety

Kryza

Klapki plastikowe

 

Grabarz II – Maciej Jackowski

Garnitur niebieski – marynarka, spodnie

Podkoszulek czarny

Krawat granatowy

Koszula niebieska

Kurtka czarna

Spodnie grantowe w prążek

Pasek czarny

Kombinezon fioletowy

Spodnie czarna

Spódnica biała z tiulu

Buty czarne

Peleryna atłasowa czarno-bordowa

Skarpety

Kryza

Klapki plastikowe

 

Charakteryzacja:

Sztuczna krew

Błyszczyk

Cienie do powiek

Peruka Gertrudy

Biały podkład

Kobaltowa szminka

 

Rekwizyty:

Ręcznik

Szabla

Czaszka

Blenda fotograficzna

2 kieliszki

Karafka

Lusterko

Torebka

Pistolet

Lakier do paznokci

Dzwonek

Książki

Gazety

Kartki A4 kolorowe

Markery

Długopisy

Papierosy w paczce

Stetoskop

Zapalniczka

Taśma klejąca biurowa

Ołówki

Chipsy 1 opakowanie

Jabłka 3 sztuki

Plecak

Różaniec

Fiolka

Papierośnica z cienkimi papierosami

Zapalniczka

3 Smartfony

Wydrukowany list Hamleta

Duży długopis

 

 

Elementy scenografii:

134 płyt abs z wytłokiem

6 płyt plexi

6 poroży stalowych

Łóżko

Wanna

2 muszle klozetowe

2 tony granulatu gumowego

Scena obrotowa

Podłoga baletowa

6 krzeseł

Stolik

Kanapa

 

Oświetlenie:

- konsoleta - ETC Cobalt 20 - x1

- profil 15-35 stopni 800W ADB WARP - x17

- PC 650W - x1

- PC 1kW - x8

- PC 2kW - x8

- Clay Paky Scenius Profile - x2

- Clay Paky A.leda B-EYE k10 easy - x11

- GLP impression X4 - x8

- Showtec Sunstrip Active DMX MKII - x6

- ALTMAN SSCYC100 RGBA - x6

- ETC S4 LedLust 25-50 stopni - x8

- Martin Jam ZR25 - x2

- MDG Atmosphere Haze - x1

 

Video:

1 projektor umieszczony z tyłu sceny, świecący na ekran zamontowany centralnie w scenografii (projekcja tylna).

1 projektor umieszczony w miejscu, które pozwoli zaświecić kurtynę lub inną tkaninę w miejscu kurtyny na froncie sceny.

W scenografii zamontowane są 3 kamery. Jedna z nich zamocowana jest nad scenografią (pokój górny) pionowo w dół.

Okablowanie sygnałowe typu SDI lub światłowód MM wtyk LC ze stanowiska realizatora do projektorów oraz kamer.

Dwa telewizory o przekątnej minimum 48 cali ustawione na bokach proscenium podłączone przez splitter HDMI lub inny system do wyświetlania napisów tłumaczenia na dwa języki.

Okablowanie zasilające 230V

 

Nagłośnienie:

- System nagłośnieniowy i odsłuchowy Meyer Sound (System frontowy w oparciu o system liniowy LINA, monitorowy o urządzenia z serii MJF, X40, UPJ)

- Procesory sygnałowe Meyer Sound Galaxy

- Konsola frontowa Yamaha Rivage PM7

- Macbook Pro z oprogramowaniem realizacyjnym Qlab 4, zsynchronizowanym z konsolą frontową

- Systemy bezprzewodowe Shure ULX-D

- Mikrofony lavalier do systemów bezprzewodowych DPA 4060 oraz Mipro MU55L

- Całość działa w oparciu o protokół dźwięku cyfrowego Dante z konwerterami Yamaha RIO oraz Focusrite Rednet

 

Rzemieślnicy teatralni – współtwórcy spektaklu:

Inspicjent: Anna Wójcicka

Garderobiane: Ewa Jędrzejewska-Balicka, Celina Gajek, Jolanta Kita, Beata Repetowska

Rekwizytorzy: Jerzy Gabryel, Waldemar Szostek

Charakteryzacja: Elżbieta Orłowska, Anna Cieślik, Katarzyna Słowiak, Irena Kowal

Realizacja światła: Jakub Jaworski, Marta Heberle

Realizacja video: Mateusz Bernat, Adam Dąbroś

Realizacja dźwięku: Tomasz Dziedzic

Montażyści: Bogdan Wójcik, Marcin Dusza, Michał Kadula, Piotr Kadula, Zbigniew Szpara, Grzegorz Baran, Mirosław Szafran, Marcin Michalski

Producent: Bartosz Jelonek

 

 

Najmłodsi widzowie w Domu Rzemiosł Teatralnych

W miniony wtorek w Domu Rzemiosł Teatralnych pojawili się uczniowie Szkoły Podstawowej nr 133 w Krakowie, żeby zobaczyć wystawę pt. „Myśląca ręka”. Dzieci odwiedziły też magazyn kostiumów i pracownie krawieckie. To tylko część atrakcji na jaką mogą liczyć najmłodsi widzowie Teatru im. Juliusza Słowackiego.

Czytaj więcej

Współczesna Balladyna

7 lutego w Teatrze Słowackiego, odbędzie się premiera „Balladyny” w reżyserii Pawła Świątka. Zajrzeliśmy do pracowni krawieckiej, w której powstawały kostiumy według projektów Marcina Chlandy. Uchylimy też rąbka tajemnicy dotyczącego samego spektaklu i jego nieoczywistych bohaterów.

Czytaj więcej

Hamlet okiem kamery

W jaki sposób powstaje video do poszczególnych przedstawień? Kto decyduje o jego treści? Jaki sprzęt jest do tego celu używany? Kto czuwa nad realizacją video podczas samego spektaklu? 15 lutego w Teatrze Słowackiego odbędą się warsztaty pt. „Elsynor okiem kamery”, podczas których specjaliści ds. multimediów, zdradzą kulisy powstawania video do spektaklu „Hamlet” w reż. Bartosza Szydłowskiego. Podczas warsztatów, które odbędą się w pełnej scenografii do przedstawienia, będzie można m.in. zapoznać się ze sprzętem, na którym pracuje teatr i spróbować własnych sił w realizacji.  

Czytaj więcej

Łyski, loki, koki

- Kiedy przyszłam do teatru wszystkie peruki, brody, wąsy, rzęsy i łyski robiliśmy na miejscu. Od tamtej pory wiele się zmieniło, ale jedna rzecz jest niezmienna, włosy miały i mają ogromny wpływ na odbiór i charakterystykę postaci. Czesanie, spinanie i układanie nadal są ważną częścią sztuki. – mówi Irena Kowal, charakteryzatorka, która pracuje w Teatrze Słowackiego od 43 lat.

Czytaj więcej

Nowa edycja warsztatów z rzemieślnikami teatralnymi

Zapraszamy do udziału w nowej edycji warsztatów pt. "Jak działa teatr?". W programie m.in. warsztaty krawieckie i modelatorskie oraz spotkania z profesjonalistami, z zakresu scenografii i multimediów. Będzie też okazja, żeby zajrzeć za teatralne kulisy i zobaczyć spektakl "Hamlet" zza stolika inspicjenta. Najmłodsi uczestnicy, poznają tajemnice 7-metrowego smoka i gigantycznej dłoni w której może się ukryć wiele osób. Warto poznać szczegóły programu!

Czytaj więcej

Kulturalne prezenty pod choinkę. Last minute!

Jutro Wigilia! To naprawdę ostatni moment na zdobycie prezentów, które znajdą się pod choinką. Chociaż nasz blog dotyczy teatralnej materii, to polecamy kulturalne prezenty, nie tylko te materialne. Zobaczcie co podpowiadają aktorzy, reżyserzy, rzemieślnicy i inni twórcy związani z Teatrem Słowackiego (i nie tylko).

Czytaj więcej

Jak działa teatr? Pierwszy sezon wtajemniczenia za nami

Ponad 40 różnych spotkań z rzemieślnikami teatralnymi – od inspicjentów, przez krawcowe, po garderobiane, tapicera i modelatora. Teatr im. Juliusza Słowackiego w tym sezonie prowadził wyjątkowe warsztaty pt. „Jak działa teatr?”. Zobaczcie, jak wygląda teatr zza kulis.

Czytaj więcej

Wczoraj w Małopolskim Ogrodzie Sztuki, odbyły się warsztaty pt. "Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną", w których główną rolę odegrało światło. Warsztaty prowadzili: Marcin Chlanda i Filip Marszałek.

Czytaj więcej

Dziesięć warsztatów Juliana

11-letni Julian Wiese-Korcala był uczestnikiem dziesięciu warsztatów, które odbyły się w ramach cyklu "Jak działa teatr?" prowadzonego przez Teatr Słowackiego. Które z warsztatów mu się najbardziej podobały?

Czytaj więcej

Tajemnice peleryny

Dzisiaj w pracowni Domu Rzemiosł Teatralnych na ul. Radziwiłłowskiej 3, odbyły się ostatnie warsztaty krawieckie w tej edycji projektu "Jak działa teatr?". Ich głównym tematem były "Tajemnice peleryny".

Czytaj więcej

Guzik wieńczy dzieło

Jaką rolę odgrywa w kostiumie guzik? Kto decyduje o jego wyborze? Czy do szycia w teatrze wystarczy zwykłe rzemiosło? Kto się kryje za carskim mundurem i za kryzami Romea? Zapraszamy na rozmowę z panią Mariolą Wardecką, krawcową z męskiej pracowni krawieckiej w Teatrze Słowackiego.

Czytaj więcej

W świetle reflektorów, czyli jak się robi światło w teatrze?

Czym się zajmuje w teatrze reżyser światła i na czym polega jego rola? Jak wygląda proces "produkcji" oświetlenia i co wpływa na jego realizację? Zapraszamy na rozmowę z Marcinem Chlandą, scenografem, reżyserem światła i multimediów oraz wielkim miłośnikiem koszykówki, który 27 listopada poprowadzi w Teatrze Słowackiego warsztaty pt. "Wojna polsko-ruska..." w świetle reflektorów.

Czytaj więcej

Tajemnice scenografii do spektaklu „Hamlet”

Rozmowa z Małgorzatą Szydłowską, autorką scenografii i kostiumów do spektaklu „Hamlet” w reż. Bartosza Szydłowskiego, na podstawie „Studium o Hamlecie” Stanisława Wyspiańskiego. Premiera spektaklu odbędzie się 9 listopada w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie.

Czytaj więcej

Maski Hamleta i Ofelii

9 listopada w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, odbędzie się premiera "Hamleta" (reż. Bartosz Szydlowski), a już dzisiaj - na 23. Międzynarodowych Targach Książki - można było zobaczyć maski Ofelii i Hamleta. Ich autorem jest Łukasz Pipczyński, rzeźbiarza i modelator Teatru Słowackiego. Autor, słynnego już smoka ze spektaklu "Smok" w reż. Jakuba Roszkowskiego.

Czytaj więcej

Najmłodsi widzowie na tropie tajemnic teatru

Dzisiaj w Teatrze Słowackiego odbyły się warsztaty pt. „Tropem kapelusza”, które poprowadzili: Bartosz Jelonek (producent spektakli) i Ewa Jędrzejewska – Balicka (garderobiana). Było zwiedzanie teatru i sceny, wizyta w garderobie i magazynie kostiumów, a także mnóstwo teatralnych opowieści, w których nie zabrakło również duchów...

Czytaj więcej

„Uszyłem 5940 kostiumów teatralnych”

Leszek Wyżga, przez 50 lat pracował jako krawiec, z czego blisko 40 lat w teatrze. Spod jego rąk wyszło blisko 6 tys. kostiumów. Obecne krawcowe i garderobiane, mówią o nim "legenda", "wielki mistrz", "wspaniały artysta".

Czytaj więcej

Trzy sekundy mogą „położyć” spektakl

Jaką rolę w teatrze odgrywa dźwięk? Kto się nim zajmuje? Ile czasu może trwać w teatrze cisza? Zapraszamy na rozmowę z Tomaszem Dziedzicem, kierownikiem pracowni akustycznej w Teatrze im. Juliusza Słowackiego. W sposób szczególny polecamy ją wszystkim scenografom.

Czytaj więcej

Nowa edycja warsztatów z rzemieślnikami teatralnymi

Zapraszamy na kolejną edycję warsztatów „Jak działa teatr?”. W programie m.in. oglądanie spektaklu „Smok” i „Imię róży” od kulis, „anatomia spódnicy”, spotkanie z tapicerem i garderobianymi, „odlotowe szmaty” i „replika twarzy” w pracowni modelatorskiej oraz warsztaty dla profesjonalistów z Mirkiem Kaczmarkiem i Marcinem Chlandą.

Czytaj więcej

Szkoła rzemieślników teatralnych

„Sztuka, sztuka. Wszyscy to czujemy. To jest w powietrzu, w nas. Rozumiesz to? Czujesz?” – zwraca się kierownik techniczny do młodego krawca w filmie „Personel” z 1975 r. Krzysztofa Kieślowskiego. „Tak, to jest takie uczucie, jakby się rosło” – odpowiada główny bohater. Zapraszamy do lektury tekstu na temat szkoły rzemieślników teatralnych.

Czytaj więcej

Zobacz „Imię róży” zza kulis

7 lipca, odbył się spektakl „Imię róży”. Było to ostatnie przedstawienie minionego sezonu w Teatrze im. J. Słowackiego. Zobaczcie co się działo za kulisami, w czasie, gdy Wiliam z Baskerville i nowicjusz Adso, prowadzili na scenie śledztwo, a nad opactwem zawisła groźba przybycia inkwizycji.

Czytaj więcej

Scenografia w 3 minuty

O tym kto jest autorem scenografii i kostiumów, dowiadujemy się przy okazji premiery sztuki, a jak wygląda w praktyce proces jej powstawania? Prezentujemy 3-minutowy filmik z montażu scenografii do spektaklu „Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Radosława Rychcika.

Czytaj więcej

Ostatnie warsztaty w tym sezonie!

Garderobiane i charakteryzatorki, tapicer i modelatorzy, krawcowe z damskiej i męskiej pracowni, inspicjent i malarz, choreograf i kompozytor, to tylko część osób, które prowadziły warsztaty z cyklu „Jak działa teatr?”. W najbliższy czwartek odbędzie się ostatnie spotkanie. Kolejna warsztaty we wrześniu!

Czytaj więcej

Dorastałem w teatrze

"Jako mały chłopiec, bywałem często u mojej babci, która przez ponad 20 lat była garderobianą. Pewnie, gdyby nie babcia, nie zainteresowałbym się teatrem i obecnie bym w nim nie pracował. Dzięki niej mogłem nie tylko z bliska obserwować, jak wygląda „teatralna kuchnia”, ale również doświadczać magii teatru i poznać osoby, które tą magię tworzą. Wtedy, po raz pierwszy poczułem, jak pachnie scena..."- opowiada Bartosz Jelonek, producent z Teatru Słowackiego.

Czytaj więcej

Garderobiana patrzy zza kulis

- W naszej pracy liczy się precyzja, prędkość, umiejętność współpracy, a przede wszystkim zaufanie i dyskrecja. Garderoba powinna być jak konfesjonał – mówi Ewa Jędrzejewska – Balicka, - która od 25 lat jest garderobianą w Teatrze im. Juliusza Słowackiego.

Czytaj więcej

Poznaj tajemnice kurtyny Wyspiańskiego. Rozmowa z Tadeuszem Bystrzakiem

Małgorzata Wach: „Moja kurtyna jeszcze zawiśnie w tym teatrze”, powiedział młody Wyspiański. Jego słowa spełniły się po 126 latach. Co Pan czuł, kiedy kurtyna w końcu opadła? Tadeusz Bystrzak: Ulgę, że się udało. Mogło się nie udać? Mogło!

Czytaj więcej

Czym się zajmuje rzeźbiarz w teatrze?

„Przez jakiś czas myślałem o tym, żeby studiować scenografię, ale ostatecznie wybrałem rzeźbę, bo chciałem coś tworzyć własnymi rękami, a nie tylko projektować to, coś co później wykonają inni. Poza tym, od zawsze fascynował mnie rysunek i rzeźbiarstwo. Człowiek ma przed sobą blok materiału, który nie ma żadnej formy, ani treści i pracą własnych rąk nadaje mu kształt i znaczenie. Nieustanne mnie to zachwyca” – mówi Łukasz Pipczyński, rzeźbiarz, malarz, modelator w Teatrze im. Juliusza Słowackiego.

Czytaj więcej

Na Wawelu wkrótce „wyląduje” smok

W pracowni scenotechnicznej Teatru im. Juliusz Słowackiego na ul. Półłanki powstaje smok, jakiego w Krakowie jeszcze nie było. Stwór będzie miał ponad 6 metrów długości, 3 metry wysokości i 8 czerwca „wyląduje” na Wawelu.

Czytaj więcej

Każda suknia ma swoją historię

Jakie suknie nosiła teatralna caryca Katarzyna? Ile materiału i czasu potrzeba, żeby uszyć stylową suknię? Jak się w ogóle zabrać do szycia wytwornej sukni, a jak do oryginalnej letniej sukienki? Odpowiedź na te i wiele innych pytań, poznały uczestniczki warsztatów pt. „Architektura sukni”.

Czytaj więcej

„Lalka” od kuchni

W miniony piątek w Teatrze im. J. Słowackiego odbyła się premiera „Lalki” Bolesława Prusa, w reżyserii Wojtka Klema. Kogo nie zobaczyliśmy na scenie? Zachęcamy do lektury tekstu, który ukazał się na blogu jakdzialateatr.pl w dniu premiery. 

Czytaj więcej

Opowiedz o sobie dźwiękiem

W miniony wtorek i środę na Scenie Miniatura Teatru im. J. Słowackiego odbyły się warsztaty pt. „Głos jako instrument” prowadzone przez Dominika Strycharskiego. Czego się dowiedzieli jego uczestnicy?

Czytaj więcej

Powiedz to, zaśpiewaj, wykrzycz!

Głos jest jedynym instrumentem muzycznym, który mamy ze sobą zawsze, ale nie zawsze znamy i wykorzystujemy jego możliwości. Zwykle używamy go do tego, żeby mówić. Rzadziej, żeby śpiewać, a najrzadziej, żeby wyrażać siebie. 7 maja odbędą się warsztaty z Dominikiem Strycharskim pt. „Głos jako instrument”, które pomogą lepiej poznać, zrozumieć i usłyszeć swój własny głos.

Czytaj więcej

Poznaj ludzi, których nie widać

Rozmowa z Małgorzatą Szydłowską - „Myśląca ręka” jest wieloletnim projektem edukacyjnym, dzięki któremu można zajrzeć na teatralne zaplecze i poznać ludzi, którzy do tej pory byli niewidzialni dla publiczności. Mam na myśli teatralnych rzemieślników, czyli inspicjentów, krawcowe, garderobiane, charakteryzatorów, oświetleniowców, stolarzy, tapicerów, akustyków, montażystów...

Czytaj więcej

Przepis na koszulę

Zastanawialiście się kiedyś nad tym w jaki sposób zostały uszyte Wasze koszule? A może chcielibyście uszyć koszulę według własnego projektu? Jeśli tak, to zapraszamy na warsztaty „Obyczaje koszul”, które odbędą się 27 kwietnia w Domu Rzemiosł Teatralnych.

Czytaj więcej

Kulisy tworzenia kurtyny Wyspiańskiego

126 lat - tyle dokładnie przeleżał w archiwach projekt kurtyny, autorstwa Stanisława Wyspiańskiego pt. „Z moich fantazyj”. Udało się go zrealizować w październiku ubiegłego roku. Zadania podjął się artysta malarz Tadeusz Bystrzak. Zapraszamy na warsztaty, podczas których zdradzi kulisy powstawania tego niezwykłego dzieła. Warsztaty odbędą się już 25 kwietnia!

Czytaj więcej

Zatańcz wspomnienie z dzieciństwa

14 kwietnia na małej scenie Teatru im. J. Słowackiego odbyły się warsztaty choreograficzne z Dominiką Knapik, pt. „Świadomość ciała”. Na początku było „dramatyczne umieranie”, potem strach i szczęśliwe wspomnienia z dzieciństwa…

Czytaj więcej

Chodź na warsztaty!

- Szycie zaczyna się od ciekawości. - mówią szefowe teatralnych pracowni krawieckich! - To właśnie ciekawość najczęściej przyciąga na warsztaty "Jak działa teatr?", ale jest jeszcze jeden ważny impuls...

Czytaj więcej

Wszystko ma swoją miarę

- Kino mnie nudzi. Jest jak sztuczne kwiaty. Wygląda ładnie, ale nie ma w nim życia. Z teatrem jest inaczej. Nie ma dwóch takich samych przedstawień. Co wieczór historia dzieje się od nowa. - mówi Stanisława Baran, kierowniczka męskiej pracowni krawieckiej w Teatrze im. Juliusza Słowackiego.

Czytaj więcej

Znam teatr od podszewki

Tadeusz Sobucki, tapicer w Teatrze im. Juliusza Słowackiego - Większość ludzi myśli, że tapicer, to ktoś kto się zajmuje obiciami mebli. Na tym polega ta praca w tzw. zwyczajnym świecie, ale teatr nie jest zwyczajnym miejscem. Jest miejscem, gdzie się stwarza różne światy. 

Czytaj więcej

Kostium będzie nas pamiętał

W teatrze trzeba umieć szyć wszystko. Od bielizny po futra. Od współczesnej spódnicy, po suknię z epoki i bajkowy kostium. Trzeba też mieć otwartą głowę na pomysły scenografa, a te bywają naprawdę zaskakujące! - mówi Grażyna Cichy, kierowniczka damskiej pracowni krawieckiej.

Czytaj więcej

Zapraszam do magazynu kostiumów

W Domu Rzemiosł Teatralnych przy ul. Radziwiłłowskiej 3 w Krakowie, mieści się magazyn kostiumów, mebli i rekwizytów Teatru im. Juliusza Słowackiego. Można do niego wejść i dotknąć historii krakowskiego teatru. Jest tylko jeden warunek.

Czytaj więcej